Reklamı Geç

"Besı̇n destek ürünlerinde hekimin önerisi önemli"

İYİ Parti Denizli Siyası̇ İşlerden Sorumlu İl Başkan Yardımcısı Uzman Dr. Süleyman Kaynar, besin destekli ürün kullanımında hakkında bilgiler verdi. Kayar, mutlaka hekimin teşhis ve önerisinin olması ve buna göre hareket edilmesinin önemli olduğunu anlattı.

"Besı̇n destek ürünlerinde hekimin önerisi önemli"
23 Şubat 2021 - 15:00
“Besin Desteği (Supleman), vitamin ve minerallerin yüksek dozlara karşılık gelen miktarlarının hap, kapsül, şurup şeklinde kullanılabilen formlarıdır. Bağışıklık sistemini güçlendirme, yorgunluk hissini azaltma, enerji verme, zayıflatma ya da kilo aldırma, hafızayı güçlendirme, bağırsak ve sindirim sistemini düzenleme gibi fonksiyonlarla piyasada pek çok beslenme destek ürünü karşımıza çıkmaktadır” diyen Kayar, “Bu yazımızda, bu ürünlerden bazılarının, bilinçsizce, gerekli denetimlere tabi olmayan mekânlarda, marketlerde ya da internet üzerinde, sağlığı iyileştirici özelliği olduğu vurgulanarak tanıtılması ve satılması sonucu, sağlığı tehdit eden bir olgu olarak karşımıza çıktığı durumların tehlikesinden bahsedeceğim” ifadelerine yer verdi.
Kayar, açıklamalarına şu sözlerle devam etti:

“HEKİMİN TEŞHİS VE ÖNERİSİ ÖNEMLİ”

“Dengeli ve yeterli yani sağlıklı bir beslenme düzeniniz varsa ve bilinen bir rahatsızlığınız yoksa “besin destek ürünü” ihtiyacınız da yoktur. Kişi kendi kendine vitamin ya da minerallerin eksikliğini yaşıyorum diyerek ek takviye kararı almamalıdır. Mutlaka bir hekimin teşhis ve önerisi ile hareket edilmelidir. Bu kapsamdaki ilaç ve destek ürünlerin hastalara nasıl uygulanacağının açıklaması ise bu konuda uzman olan eczacıların yetkisinde olmalıdır. Dolayısıyla eczaneden satın alınmalıdır.

“YAN ETKİ GÖRÜLÜYOR”

Son yıllarda hem dünyada hem de ülkemizde beslenme destek ürünlerinin kullanımı artmıştır. Bu artışa paralel olarak bu ürünlere bağlı yan etki ve advers etkileşimlerin görülmesinde de artış yaşanmaktadır. Takviye ürünlerle ilgili randomize kontrollü çalışmalar yapılmadığı için, özellikle reçeteli ilaçlarla birlikte kullanıldıklarında sebep olacakları toksisite konusunda oluşan kaygı giderek artmaktadır.

“ALERJİK REAKSİYONLAR GÖRÜLEBİLİR”

A, C, B1, B1+B6, E ve D gibi bazı vitaminlerin kontrolsüz kullanım durumlarında alerjik belirtilerden böbrek taşı oluşumuna kadar pek çok sakınca ve yan etki ile karşılaşılabilir. Bugün “bitkisel, doğal” şeklinde tanıtımı yapılarak, yazılı ve görsel medya aracılığıyla tüketimleri teşvik edilen zayıflama ilaçlarından kaybettiğimiz canlar hala hafızalarımızdadır.

“TOKSİK VE ADVERS ETKİLERE SEBEP OLMAKTADIR”

Bu tür takviye ürünlerin ülkemizde yaygınlaştırılması için bir takım çalışmalar görülmektedir. Eğitim ve bu konudaki farkındalık düzeyinin yeterli olmaması sebebiyle bu ürünler için düzenlenen reklam ve tanıtımları kişiler kendilerine göre yorumlamakta ya da olası reklam yanıltmaları ile kendi kendini tedavi etmeye çalışmaktadır. Bu tarz bilinçsiz kullanımlar en iyi ihtimalle etkisiz olmakta ya da yukarıda da belirttiğimiz toksik ve advers etkilere sebep olmaktadır.

Gözden kaçırılmamalıdır ki Amerika ve Avrupa ülkelerindeki örnekleri aktararak ülkemizde bu ürünleri yaygınlaştırmaya çalışan tüm taraflar, bu ülkelerdeki tanımlamalar ve net kriterlere daha detaylıca bakmalıdır. Zira ülkemizde besin takviyesi başlığında topluma sunulan, tıbbi bitki içeren ve ağızdan kullanılmaya uygun tablet, kapsül, şurup olarak hazırlanan tüm ürünlerin “bitkisel ilaç” olarak değerlendirilerek Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılması ve hekim önerisi ile kullanılmalıdır. İnternet ya da marketler aracılığıyla değil, eczacı danışmanlığında eczaneler vasıtasıyla halka sunulması zorunlu olmalıdır”.

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum